Пощенският сектор е основен играч за иновации в логистиката, транспорта, комуникациите, е-търговията и цифровите услуги.
Кои иновативни технологии биха се намесили и биха повлияли на пощенските услуги?
3Д –С комбинацията от 3-Д принтерите /служещи като малки производствени единици/ и продуктовия дизайн / създаване на модели с помощта на компютър/ се постига „персонализиране“ на пощенските услуги. Пощите биха могли да интегрират мрежа от 3-Д принтери в тяхната виртуална мрежа и да осигуряват бързо създаване на прости или по-сложни обекти, вместо да бъдат създавани и транспортирани от отдалечени локации.
· Роботите ще се включват все по-активно в рутинно повтарящи се дейности и такива, изискващи висока прецизност на изпълнение. Това ще е нова генерация от автономни, мобилни и самообучаващи се роботи, които ще имат възможност за познаване на глас, обработка на големи данни, прогнозиране, диагностика, анализ на грешките, инспекция, мониторинг, и като автономни автомобили.
Ще участват активно в пощенската логистика – за сортиране на пакети, различни складови операции, ремонтни дейности, пакетиране и др. като цяло все по-голямо сътрудничество между човек и робот – нов термин кобот.
· Автономните превозни средства–Използване на дрон за пощенски пратки. В Европа дроновете за пощенски пратки все повече набират популярност. В САЩ от съображения за сигурност и конфиденциалност се бави внедряването им за доставка на пратки.
· Големите данни: поради свързаността на нещата като коли, смартфони, уеб камери, сензорни мрежи и т.н огромен брой автономни източници на данни, непрекъснато генериращи разнообразни данни и то без човешка намеса - все по-нарастващ обем от цифрова информация, заедно с високи изчислителни възможности и скорост за комуникация.
Ако до сега пощите са използвали статистически данни за оценка и прогнози, сега данните са станали „големи“ и се налага използване на аналитични методи за ново знание и интелигентност. Интегрирйки оперативните и информационни технологии - оптимизиране на: сортировъчните, транспортните процеси и доставките;
Чрез моделиране и симулация на пощенските операции и компоненти = прогнозиране на пощенски процеси, подпомагане на вземащите решения на оперативно и на топ управленско ниво.
Системният анализ пък дава възможност да се прогнозират бъдещи динамични процеси и предложат алтернативни начини на действие като се прилага 3-мерна визуализация на информацията – дефиниране на тенденции, стратегии и дългосрочни визии.
· Интернет на нещатата - Информацията за ежедневно движещи се „ресурси“ дава големи възможности за гъвкави доставки и то в кратко време след поръчката – чрез мобилни приложения, цифрова платформа те публикуват локацията и дестинацията си и могат да поемат избрани поръчки. Това е валидно особено за селскостопанските и отдалечени места.
Пощенските оператори могат да създадат интернет на пощенските неща = мрежа от автономни сензори, прикрепени към отделни компоненти на пощенската инфраструктура – пощенски кутии, камиони за доставки, сортиращи машини и индивидуални пощенски единици и:
o Сензори, поставени на отделни части на пощенското превозно средство могат да идентифицират някои топлинни или вибрационни промени, които в миналото са създавали проблеми и да ги предотвратят като се замени частта, в удобно време;
o Всеки пакет, или контейнер може да бъде снабден със сензор, който позволява да се проследява траекторията и местоположението му по веригата на доставката и да следаят дали работните му характеристики са оптимални и пр. Клиентите могат да следят непрекъснато / в РЕ време/ докъде е стигнал колетът им или докуменътт, който очакват да получат – валидно при дълги и комплексни вериги на доставка.
Какви рискове има при внедряването им?
o Потребителите на пощенски услуги ще трябва да предоставят повече лична информация, което би довело до риск за неправомерното й използване;
o Потребителите с ниски доходи, ограничени цифрови умения или без интернет , ще бъдат изключени от новите технологично усъвършенствани пощенски услуги.
o Потребителите в отдалечените места, ще имат по-малък избор на услуги и ще трябва да плащат по-високи цени за тях;
o Възрастните потребители или тези с физически проблеми ще разчитат на доставките до врата, което ги изключва от новите алтернативи на доставка.
Никой от руснаците не е пострадал заради...
Китай тихомълком налага санкции срещу ру...