Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.07.2019 14:47 - Новите технологии трансформират света на пощенските услуги
Автор: sindfeds Категория: Бизнес   
Прочетен: 782 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Пощенските услуги изглеждат като част от миналото, която не иска да си отиде. Все повече държавни пощенски служби изпитват сериозни проблеми и се увеличават гласовете, които настояват за приватизация и дори закриване. В новата дигитална ера пощите изглеждат без място на пазара. Това обаче не означава, че те нямат бъдеще и не могат да се борят с големите частни компании.

Трудно е да си представим свят без евтини пощенски услуги, но само допреди 200 години изпращането на писмо дори на кратко разстояние е било привилегия на най-богатите. През 1840 г. се появява първата универсална пощенска услуга в света PennyPost. Създадена във Великобритания и управлявана от държавата, компанията си гарантира монопол върху доставката на писма из цялата страна. Обещанието е обаче изпращането на писма да е на една и съща цена независимо от региона на изпращача и получателя. Евтините пощи създават прецедент в човешката история, защото за първи път всеки може да комуникира сравнително бързо и надеждно на ниска цена. Разбира се, ниската цена на услугата на PennyPost не успява да покрие разходите и правителството във Великобритания е принудено да наложи данък.

Добрите години

Дори този несъвършен вариант обаче не спира пощенските услуги и съвсем скоро те се превръщат в едни от основополагащите камъни на модерните и богати общества на Запад. По време на най-добрите си години до 2007 г. пощенските услуги в целия свят обработват над 350 млрд. писма. През последното десетилетие обаче този модел претърпя много промени и се изправи пред редица проблеми. Един от тях е намаляващите обеми на писмата, поскъпването на наемния труд в сектора, както и електронната търговия.
В резултат на тези тенденции пощенските услуги в много държави се превърнаха в болна тема. В началото на април 2018 г. президентът на САЩ създаде специален екип от професионалисти, които да оценят състоянието на държавната пощенска служба USPS. През последните няколко месеца Доналд Тръмп активно атакува Amazon в социалните мрежи, тъй като е-гигантът „струва на компанията огромно количество пари“. Вярно е, че Amazon предпочита да използва услугите на други компании за последната миля с цел да спести средства. Атаките на Тръмп обаче не са съвсем основателни, тъй като държавните пощи в други страни поемат голяма част от пратките на Amazon и са в много по-добро финансово състояние. До голяма степен американският президент е явен критик на Джеф Безос, защото магнатът е собственик на Washington Post – вестник, силно критичен към политиката на администрацията. Онова, което е вярно, е, че USPS има сериозни проблеми, които са характерни за много държавни пощенски услуги по целия свят. От 2008 г. насам печалбите на компанията паднаха с 35%, а последният път, когато фирмата успя да покрие разходите си, бе през 2006 г.

Социални проблеми

Пощенските служби дават работа на милиони хора по целия свят. В САЩ те са третият най-голям държавен работодател. Много опити за реформа на държавните пощенски служби се провалят именно заради значението, което тези компании имат за обществото. Въпреки че обемите намаляват, клиентите изпитват любов и носталгия към писмата. Така мнозина, които през живота си са получили и изпратили едва няколко писма, горещо защитават пощенските служби. Не бива да се забравя и фактът, че тези компании са част от трудовите съюзи. Политиците са крайно внимателни, когато заговорят за каквито и да е промени в сектора. Дори в страните, където службите биват приватизирани, държавата продължава да се смята за гарант. В този смисъл пощенските служби разполагат с голямо влияние сред политическите среди.

Намаляване на обемите

Проблемът е хроничен и не е особеност на американските пощи, а секторен. Обемът на писмата в развития свят пада от 3% до 5% на годишна база. Голяма част от намалените обеми се дължи на промяната в начина, по който компаниите комуникират с клиентите си. Все повече компании за услуги, като ток и вода, предпочитат да изпращат имейли. Банките също предпочитат онлайн комуникацията. Хората вече не изпращат картички, друга златна мина, която пресъхна. Промяна има дори в дигиталната среда, където джънк имейлите се замениха с таргетирани реклами чрез мобилните устройства. Правителствата също спират да използват пощенски услуги. Дания спря да изпраща официални писма до гражданите си през 2016 г.

Спасителен пояс

Пратките могат да се окажат спасителният пояс. В периода 2014 – 2016 г. глобалният обем на пратките се увеличи с 48%. За разлика от писмата обаче пощенските служби не разполагат с добре установен монопол и трябва да се борят за пазарен дял. Машините, които са необходими за обработката на по-големите пратки, са скъпа инвестиция. Държавните предприятия, които и без това нямат пари, се въртят в омагьосан кръг.
Проблеми идват и от новите икономически модели на стартъп компаниите. Инвеститорите са много по-склонни да финансират проект, който ще използва самонаети лица за по-ниска сума. Инвестициите в подобни компании са близо 4 млрд. долара през 2014 – 2016 г. Освен това в много държави пощенските услуги са под закрилата на работническите съюзи, което увеличава рисковете и цената на труда.

Тези негативни тенденции не означават, че пощенските услуги са обречени. Няколко стартъп компании не успяха да намерят клиенти. Неуспешните примери включват UberRUSH, собственост на Uber, както и Shyp. Лошите условия на труд в частните компании също носят големи неприятности. Във Великобритания секторът на самонаетите лица ще се изправи пред повече регулации, след като шофьор на ван, превозващ различни колетни пратки, почина от изтощение. Все повече работници искат да имат същите права като на тези с постоянен договор.

Конкуренти и клиенти

Гигантите от електронната търговия могат да се окажат най-голямата заплаха. Тук не става въпрос за практиката на големите фирми да изискват най-ниската цена от пощенските услуги. Компании като Amazon са на път съвсем да откраднат клиентите на държавните пощенски служби. Ярък пример е Royal Mail във Великобритания, която едновременно извършва доставки за американската компания и директно се конкурира с нея по едни и същи маршрути. В Калифорния Amazon се насочва и към доставката на храна като начин да поеме колетните пратки до клиентите си на по-късен етап.

Най-голямата заплаха обаче идва от китайската Alibaba и подразделението й за доставки Cainiao. Целта е компанията да се разшири и да излезе извън пределите на Китай. Големите компании обаче не се интересуват от по-малките населени места, а от големите градове. Това означава, че държавните пощенски служби ще трябва да поемат по-скъпите и непечеливши селски райони. Когато се говори са китайска експанзия в сектора, не бива да се забравя, че Пекин все повече се изправя пред недоволството на западните правителства. Китай с радост отваря компаниите си (държавни или частни) към инвестиции в чужбина, но държи местния пазар затворен. Според експерти от ЕС това нарушава няколко международни договорености и вече се обсъждат ответни мерки.

Новите служители

Отговорът на всички тези неприятности не се крие в поставянето на предпазна ограда около държавните пощенски служби. Четири от петте най-големи пощенски служби в света са собственост на частни лица. Royal Mail, която също бе приватизирана само преди 10 години, използва самонаети лица, за да овладее покачващите се разходи. Deutsche Post DHL не смята да освобождава персонал, въпреки че се очаква работата по обработката на пратки да стане с до 30% по-ефективна след внедряването на високите технологии. Според изпълнителния директор на компанията Франк Апъл ръстът в електронната търговия ще държи всички добре заети.

Amazon и много други компании могат да правят планове за доставка на колети с дронове, но това едва ли ще се случи скоро. Подобни начинания отнемат години, за да получат одобрение от властите. Освен това конкуренцията все още не може да се пребори с икономията от мащаба, която голяма част от пощенските служби имат. Royal Mail има стотици конкуренти и въпреки това все още е монополист в сектора. Същото е вярно и за много други държавни служби из целия Европейски съюз.


Дигитални пощи

Един от най-големите разрушители на старите модели е дигитализацията. В последните години все повече се смята, че пощенските служби трябва да прегърнат новите технологии, като изкуствения интелект, роботиката и виртуалната реалност. Инвестициите в подобни технологии могат да донесат големи печалби. Проблемът на много пощенски служби е, че са добри в планирането и лоши в овладяването на новите технологии. Освен това преминаването към по-дигитализирани пощенски услуги се оказва трудна задача. Много от компаниите нямат необходимите умения и познания, а специалистите в областта не се интересуват от сектора.

В един силно конкурентен пазар инвестициите в технологии се отплащат добре. Пощенските компании обаче се изправят пред проблема, че инвестициите, които правят, се отплащат твърде бавно. Пощенските служби, които поставят клиентите си на първо място и успеят да интегрират системите си, така че да отговорят на новите предизвикателства, ще продължат надпреварата. Дигитализацията няма да чака нито една компания и онези, които не успеят да се трансформират, най-вероятно ще загубят бизнеса си.

Евтино и надеждно

Клиентите обаче не са единни в това, какво искат и очакват от пощенските услуги. Голяма част от тях държат да получават важни известия по пощата, а не чрез имейл. Скорошно изследване на пощенския пазар във Великобритания показва, че клиентите от различни слоеве на обществото имат различни приоритети. Хората от по-бедните райони са силно привързани към пощенските услуги и смятат получаването на писма за важна част от комуникацията им с компаниите. В същото време клиентите се обединяват около виждането, че услугите трябва да са евтини, лесно достъпни и сигурни. Компаниите, които предлагат услугите си на твърде високи цени, губят пазарен дял.
Що се отнася до технологиите, клиентите искат да имат все по-голяма видимост от изпращането до получаването на пратки и писма. Ако доскоро следенето на пратки бе привилегия за корпоративните клиенти, то в последните години частните клиенти искат да имат достъп до същата услуга.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sindfeds
Категория: Други
Прочетен: 1562338
Постинги: 178
Коментари: 628
Гласове: 132
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031