Постинг
22.11.2012 11:28 -
Преструктуриране в телекомуникациите- развиване на добри практики и разработване на ръководство
На 26, 27 и 28 октомври 2012 г. в Португалия под горното заглавие се проведе международен семинар.
Той беше организиран от Португалския синдикат на телекомуникациите „Синтав” съвместно /със съдействието на/ с нашата Синдикална федерация на съобщенвията /СФС/ към КНСБ.
Семинарът е заключителен етап от работата по горната тема на Синтав и СФС по европейски проект. В него взеха участие 65 синдикати от 17 държави, представляващи 18 синдиката от телекомуникациите в Европа. В семинара се включиха със свои лекции, изказвания и предложения, отговорни представители на Европейската комисия, на синдиката УНИ, на Дойче телеком, Португалския телеком, Испанският телеком, проф. Кръстьо Петков от България и др.
Те допринесоха със своята висока квалификация и богат опит за ползотворното протичане на семинара и за формирането на полезни идей и предложения.
Българската делегация от 5 човека, ръководена от председателя на СФС Георги Бочев, взе активно участие в проведените изследвания през годината, организирането и провеждането на семинара и формирането на закючителните изводи и препоръки по проекта към Европейската комисия.
Кои са най-важните констатации от споделената информация и проведените дискусии?
1. Телекомуникациите информационните технологии заедно с енергетиката са двата сектора, които се развиват най-динамично и оказват много силно влияние върху развитието на световната икономика.
2. Кризата и настъпващата конкуренция са се отразили неблагоприятно и на телокомуникационния сектор в Европа.
а/. Спад на продажбите, приходите и печалбите на компаниите;
б/. Повечето телекоми намаляват своя персонал със цел да свият разходите си и да оцелеят. Примерно Дойче телеком ще съкрати следващите години 8,000 човека, Алкател-Лусент – 5,500 човека. Ериксон съкаращава 10 % от персонала. Същото ще правят в Испания, Италия, Португалия и др.
в/. Мениджърите на компаниите все повече настояват
за още по-голяма либерализация на трудовото законодателство в интерес на бизнеса. По конкретно:
- да се намали влиянието на социалния диалог между работодателите, синдикатите и работещите;
- да се ограничат и дори да се премахнат колективтите преговори и колективните трудови договори;
- да се опрости процедурата за масови умолнения на служители в интерес на бизнеса;
- да се орежат правата на синдикатите и др. подобни.
г/. Работодателите искат още да се намали цената на труда, чрез замразяване или орязване на заплатите, бонусите и социалните придобивки.
3. Всички тези рестриктивни идеи и тенденции пораждат разочарование и напрежение в наемните работници и в синдикатите. Водят до евроскептицизъм и масови протести в Европа.
Участниците в семинара дадоха силен и аргументиран отпор на всичко,което ощетява наемния труд.
Главната задача на проучванията на Синтав и СФС и на семинара беше да изработят предложения до Европейската комисия, която да ги обсъди и приеме свои решения – директиви, споразумения, препоръки и др.
Ето най-важните идеи и предложения, които произтичат от работата на семинара:
1 Евопейската комисия /ЕК/, работодателите и синдикатите от телекомуникационния сектор да организират система за изучаване и популяризиране на добрите практики по преструктурирането на телекомите с цел повишаване на ефективността на бизнеса и по-добра защита на наемния труд.
2. ЕК да препоръча на страните членки и на компаниите да създават условия за постигане на по-добър баланс на интересите между наемния труд и капитала. Сега работещите поемат по-голямата част от неблагоприятните последици от преструктурирането на телекомите, от кризата и конкуренцията. Те все повече обедняват или стават безработни.
Да се внесат необходимите корекции в Зелената книга на ЕС за телекомуникациите с цел по-справедлив и по- добра защита на наемния труд.
3. Да се осъществи по-добра регулация и по-добър контрол от органите на ЕК и на националаните правителства за пресичане на произвола и нарушаването на законодателствата от работодателите.
4. Още повече да се разшири и утъврди социалният диалог между работодатели и сидникати, да се чува повече гласа на наемните работници, като демократичен мехаизъм за решаване на важни социални и икономически проблеми при сложните реформи.
В многонационалните телекоми социалният диалог и колективните преговори да се водят по цялата верига:
- от компанията майка, през филиалите в отделните държави, до структурните звена и служителите. Работодателите и синдикатите на всички нива да се стремят към подписване на взаимно изтони договори и споразумения.
Сега много се пише и говори за социалния диалог, но на практика или е ограничен или въобще липсва. Затова има социално напражение, протести и стачки.
5. Компаниите съвместно със синдикатите да работят повече със засегнатите хора от трансформациите чрез:
а/. по-широко информиране и консултиране с тях;
б/.осигуряване на изпреварваща преквалифиация и усвояване на нови специалности във връзка с прогнозирани и очаквани промени;
в/.предварителна подготовка на служителите за по-голяма териториална мобилност и по-бърза професионална адаптивност;
г/. избягване или ограничаване на стресовите ситуации при преструктуриране с помощта на психолози, социалози и др. и със съдействие към уволняваните хора по-бързо да преминат на нова работа.
д/. на много места стресът довежда до болести, психични растройства, дори и до самоубиства.
6. Наложително е в компаниите да се създават социални фондове за финансови компесации и финансова подкрепа на засегнатите от трансформациите служители.
7. За да могат синдикатите да влияят положително на процесите на преструктурирането и успешно да защитават интересите на своите членове трябва:
а/. да са подготвени добре експертно, организационно и кадрово и да участват активно в процесите при обсъждането, подготовката и проведането на сруктурните промени;
б/. да умеят да водят гъвкави преговири с работодателите, да правят разумни компромиси и да достигат до подписване на споразумения и колективни трудови договори;
в/. когато е необходимо да търсят помощ и съдействие от държавни органи, да привичат съюзици за съвмести действия или солидарна подкрепа от други синдикати, - международни и национални, европейски работнически съвети, синдикални централи или неправителсвени оргаизации;
г/. да бъдат много взискателни към националните и чуждестранни собственици и работодатели да спазват европейското и национално трудово законодателство;
д/. да изучават и прилагат положителния опит на други сродни и приятелски синдикати.
Констатациите, изводите и препоръките от семинара в Португалия важат с пълна сила и за българските телекоми и синдикалните оргизации. Ето защо е необходимо работодателите и синдикатите в България да се възползваме от полезните препоръки и натрупания положителен опит по преструктурирането на другите европейски страни и да предприемем необхоздмите практически мерки.
.
Личо Личев
Доктор по икономика
гл. ескперт в СФС
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Блогрол