Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.11.2012 11:28 - Преструктуриране в телекомуникациите- развиване на добри практики и разработване на ръководство
Автор: sindfeds Категория: Други   
Прочетен: 2139 Коментари: 0 Гласове:
0



На 26, 27 и 28 октомври 2012 г. в Португалия под горното заглавие се проведе международен семинар.           Той беше организиран от Португалския синдикат на телекомуникациите „Синтав” съвместно /със съдействието на/ с нашата Синдикална федерация на съобщенвията /СФС/ към КНСБ.           Семинарът е заключителен етап от работата по горната тема на Синтав и СФС по европейски проект. В него взеха участие 65 синдикати от 17 държави, представляващи 18 синдиката от телекомуникациите в Европа. В семинара се включиха със свои лекции, изказвания и предложения, отговорни представители на Европейската комисия, на синдиката УНИ, на Дойче телеком, Португалския телеком, Испанският телеком, проф. Кръстьо Петков от България и др.             Те допринесоха със своята висока квалификация и богат опит за ползотворното протичане на семинара и за формирането на полезни идей и предложения.             Българската делегация от 5 човека, ръководена от председателя на СФС Георги Бочев, взе активно участие в проведените изследвания през годината, организирането и провеждането на семинара и формирането на закючителните изводи и препоръки по проекта към Европейската комисия.            Кои са най-важните констатации от споделената информация и проведените дискусии?            1. Телекомуникациите информационните технологии  заедно с енергетиката са двата сектора, които се развиват най-динамично и оказват много силно влияние върху развитието на световната икономика.            2. Кризата и настъпващата конкуренция са се отразили неблагоприятно и на телокомуникационния сектор в Европа.               а/. Спад на продажбите, приходите и печалбите на компаниите;               б/. Повечето телекоми намаляват своя персонал със цел да свият разходите си и да оцелеят. Примерно Дойче телеком ще съкрати следващите години 8,000 човека, Алкател-Лусент – 5,500 човека. Ериксон съкаращава 10 % от персонала. Същото ще правят в Испания, Италия, Португалия и др.               в/. Мениджърите на компаниите все повече настояват за още по-голяма либерализация на трудовото законодателство в интерес на бизнеса. По конкретно: -        да се намали влиянието на социалния диалог между работодателите, синдикатите и работещите; -        да се ограничат и дори да се премахнат колективтите преговори и колективните трудови договори; -        да се опрости процедурата за масови умолнения на служители в интерес на бизнеса; -        да се орежат правата на синдикатите и др. подобни. г/. Работодателите искат още да се намали цената на труда, чрез замразяване или орязване на заплатите, бонусите и социалните придобивки. 3. Всички тези рестриктивни идеи и тенденции пораждат разочарование и напрежение в наемните работници и в синдикатите. Водят до евроскептицизъм и масови протести в Европа. Участниците в семинара дадоха силен и аргументиран отпор на всичко,което ощетява наемния труд. Главната задача на проучванията на Синтав и СФС и на семинара беше да изработят предложения до Европейската комисия, която да ги обсъди и приеме свои решения – директиви, споразумения, препоръки и др. Ето най-важните идеи и предложения, които произтичат от работата на семинара: 1 Евопейската комисия /ЕК/, работодателите и синдикатите от телекомуникационния сектор да организират система за изучаване и популяризиране на добрите практики по преструктурирането на телекомите с цел повишаване на ефективността на бизнеса и по-добра защита на наемния труд. 2. ЕК да препоръча на страните   членки и на компаниите да създават условия    за постигане на по-добър баланс на интересите между наемния труд и капитала. Сега работещите поемат по-голямата част от неблагоприятните последици от преструктурирането на телекомите, от кризата и конкуренцията. Те все повече обедняват или стават безработни. Да се внесат необходимите корекции в Зелената книга на ЕС за телекомуникациите с цел по-справедлив и по- добра защита на наемния труд. 3. Да се осъществи по-добра регулация и по-добър контрол от органите на ЕК и на националаните правителства за пресичане на произвола и нарушаването на законодателствата от работодателите. 4. Още повече да се разшири и утъврди социалният диалог между работодатели и сидникати, да се чува повече гласа на наемните работници, като демократичен мехаизъм за решаване на важни социални и икономически проблеми при сложните реформи.           В многонационалните телекоми социалният диалог и колективните преговори да се водят по цялата верига:            - от компанията майка, през филиалите в отделните държави, до структурните звена и служителите. Работодателите и синдикатите на всички нива да се стремят към подписване на взаимно изтони договори и споразумения.           Сега много се пише и говори за социалния диалог, но на практика или е ограничен или въобще липсва. Затова има социално напражение, протести и стачки.            5. Компаниите съвместно със синдикатите да работят повече със засегнатите хора от трансформациите чрез:              а/. по-широко информиране и консултиране с тях;              б/.осигуряване на изпреварваща преквалифиация и усвояване на нови специалности във връзка с прогнозирани и очаквани промени;              в/.предварителна подготовка на служителите за по-голяма териториална мобилност и по-бърза професионална адаптивност;              г/. избягване или ограничаване на стресовите ситуации при преструктуриране с помощта на психолози, социалози и др. и със съдействие към уволняваните хора по-бързо да преминат на нова работа.              д/. на много места стресът довежда до болести, психични растройства, дори и до самоубиства.             6. Наложително е в компаниите да се създават социални фондове за финансови компесации и финансова подкрепа на засегнатите от трансформациите служители.             7. За да могат синдикатите да влияят положително на процесите на преструктурирането и успешно да защитават интересите на своите членове трябва:                  а/. да са подготвени добре експертно, организационно и кадрово и да участват активно в процесите при обсъждането, подготовката и проведането на сруктурните промени;                  б/.   да умеят да водят гъвкави преговири с работодателите, да правят разумни компромиси и да достигат до подписване на споразумения и колективни трудови договори;                  в/. когато е необходимо да търсят помощ и съдействие от държавни органи, да привичат съюзици за съвмести действия или солидарна подкрепа от други синдикати, - международни и национални, европейски работнически съвети, синдикални централи или неправителсвени оргаизации;                   г/. да бъдат много взискателни към националните и чуждестранни собственици и работодатели да спазват европейското и национално трудово законодателство;                   д/. да изучават и прилагат положителния опит на други сродни и приятелски синдикати.                    Констатациите, изводите и препоръките от семинара в Португалия важат с пълна сила и за българските телекоми и синдикалните оргизации. Ето защо е необходимо работодателите и синдикатите в България да се възползваме от полезните препоръки и натрупания положителен опит по преструктурирането на другите европейски страни и да предприемем необхоздмите практически мерки.     .                                                                                                                                                       Личо Личев Доктор по икономика  гл. ескперт в СФС



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sindfeds
Категория: Други
Прочетен: 1562509
Постинги: 178
Коментари: 628
Гласове: 132
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031