Онлайн магазините все още поддържат своята дейност, но повече от половината съобщават за проблеми във веригата на доставки. Това показва седмичното проучване на Ecommerce Europe за оценка на въздействието на епидемията от коронавирус върху електронната търговия. Проучването е със специален акцент върху състоянието на логистиката. В него са взели участие членове на национални асоциации за електронна търговия от 13 европейски страни.
93% от всички анкетирани посочват, че са напълно или частично блокирани, което означава, че гражданите в тези страни могат да се придвижват с ограничения. Онлайн магазините все още имат право да поддържат дейността си. В повече от половината случаи (60%) е-магазините срещат проблеми във веригата на доставки. Забавянията на доставките се дължат, както на ограничения и проблемите при вноса на стоки от трети страни, така и на общите ограничения по веригата на доставки, например в производствените обекти, водещи до недостиг на определени продукти.
Въпреки че се очакваше затварянето на физическите магазини да доведе до засилен натиск върху е-търговците в много страни, само 27% от анкетираните посочват, че това е така. В тези случаи магазините, които затварят физическите си обекти, започват онлайн продажби.
Участниците в проучването, информират за значителен натиск върху операторите за доставки на колети в техните страни. 60% от анкетираните определят „малко отрицателно въздействие“ върху доставките на колети, а 33% - „силно отрицателно въздействие“. Това до голяма степен се дължи на засиления натиск върху операторите за доставка, което води до забавяне. Например в Испания дори пощенски пунктове са блокирани, което ги ограничава до универсални пощенски услуги. Частните куриери решават индивидуално дали да продължат своята дейност. За разлика от тях, в Швейцария доставките на колети и пощенските услуги се считат за част от критичната инфраструктура.
По отношение на трансграничната доставка, 86% от анкетираните заявяват, че оператори за доставка на пратки „не ограничават“ или „имат ограничение да доставят в чужбина“. Тези, които посочват, че е имало проблеми, споменават, че това до голяма степен се дължи на липсата на въздушни линии.
Повече от половината от анкетираните (64%) посочват, че когато физическите магазини не могат да функционират страната им, те предлагат алтернативни възможности за доставка на продукти до своите потребители. В 78% от случаите тези магазини започват да продават онлайн.